خلاقیت در تولید محتوا از ایده تا اجرا

خلاقیت در تولید محتوا از ایده تا اجرا

فهرست مطلب (کلیک کنید )

اگر بخواهیم بدون تعارف با یکدیگر صحبت کنیم باید بگوییم که خلاقیت در تولید محتوا، رویاهای کاری شما را به واقعیت تبدیل خواهد کرد. این روزها کسب‌وکارهای موفق در سطح جهان، بدرستی بودجه‌های فراوانی برای بازاریابی محتوا در نظر گرفته‌اند؛ بنابراین شاهد خلق محتواهای فوق‌العاده جذابی هستیم که دل هر مخاطبی را به سمت کسب و کار مورد نظر، متمایل می‌کند. تولید محتوای خلاقانه رفته رفته به یک کلیدواژه در بین کارآفرینان تبدیل شده است که از هیچ تلاشی برای رسیدن به این هدف، دریغ نخواهند کرد. چنانچه شما هم کارشناس تولید محتوا هستید و احساس می‌کنید از ایده‌های جذاب برای تولید محتوا خالی شده‌اید، پیشنهاد ما به شما این است که این مقاله را تا انتها دنبال کنید؛ چراکه قرار است صفر تا صد ماجرای ایده برای تولید محتوای جذاب و خلاقانه و نحوه اجرای آن را با هم مرور کنیم.

خلاقیت در تولید محتوا از ایده تا اجرا

تعریف خلاقیت چیست؟ خلاقیت داشتن یعنی چه؟

وقتی از خلاقیت در تولید مجتوا صحبت می‌کنیم، شاید بهتر باشد که ابتدا بگوییم تعریف خلاقیت از نظر ما چیست. از نظر ما خلاقیت یعنی توانایی شناسایی یا تولید ایده‌های جدید که در حل مشکلات و نیازهای مخاطب یا برقراری ارتباط صحیح بین افراد و ایجاد سرگرمی های جذاب، کمک می‌کند. به عبارت دیگر خلاقیت یعنی توانایی فراتر رفتن از شیوه های سنتی تفکر یا عمل و ایجاد ایده‌ها، روش‌ها یا اشیاء جدید و بدیع.

چرا خلاقیت در تولید محتوا فوق العاده مهم است؟

تا اینجای کار، تاکید فراوانی روی خلاق بودن در زمینه تولید محتوا داشته‌ایم، اما علت این حجم از اهمیت و تاکید چیست؟ همانطور که دنیای دیجیتال در حال گسترش است، انتظارات مشتریان نیز به صورت روزافزون، بالا می‌رود. می‌توان گفت مخاطبان انتظار دارند در هر شرایطی، محتواهای جذاب و خلاقانه از سوی تولیدکننده‌های محتوا، دریافت کنند. محتواهای خلاقانه، اعتماد مشتری را در پی خواهند داشت و سبب تعامل بیشتر می‌شود. ضرورت تولید محتوا در دنیای دیجیتالی امروز بر کسی پوشیده نیست، اما نه هر محتوایی؛ بلکه ایده‌های ناب و پر از خلاقیت است که گوی سبقت را خواهند ربود.

چگونه محتوای خلاقانه و جذاب تولید کنیم؟

خلاقیت در تولید محتوا را باید همواره مد نظر خود قرار دهید. بدون شک محتوای شما هر چقدر هم کاربردی و منحصر به فرد تولید شود ولی از جذابیت های لازم برخوردار نباشد، برای کاربر خسته‌کننده خواهد بود. تولید محتوای جذاب و خلاقانه، لزوما سخت و دشوار نیست و کافی است اصول آن را بلد باشید. به این نکته توجه کنید که اگر ایده خوبی ندارید یا حرف تازه‌ای به مخاطب منتقل نمی‌کنید، قطعا بهتر است فرایند تولید محتوا را برای مدتی هم که شده، متوقف نمایید.

تجربه به ما ثابت کرده است که اگر ایده جذابی برای تولید محتوا ندارید، ادامه دادن تحت هر شرایطی، هیچ کمکی به شما نخواهد کرد. مخصوصا زمانی که کسب و کار شما یکی از بخش‌های مهم استراتژی دیجیتال مارکتینگ خود را به تولید محتوای خلاقانه اختصاص داده باشد. شروع کار از آنچه که شما فکر میکنید آسان تر است. یکی از مهم ترین مرحله تولید محتوای خلاق داشتن استراتژی ها و روش های تولید محتوا است. برای تولید محتوا شما به برخی نکات کلیدی نیاز دارید که هنگام نوشتن، باید آن ها را در ذهن داشته باشید و به وسیله آن ها تولید محتوا انجام دهید. همواره این نکته را هم در ذهن داشته باشید که متاسفانه با توجه به نرخ پایین مطالعه در کشور، کار شما برای نگه داشتن مخاطب اصلا ساده نیست و باید به این نکته به چشم یک چالش مهم نگاه کنید. حالا قرار است با هم مرور کنیم که چگونه می‌توانیم تولید محتوای خلاقانه انجام دهیم:

از کاربران ایده تولید محتوا بگیرید !

گاهی اوقات برای ایجاد خلاقیت در تولید محتوا باید از مخاطبان خود کمک بگیرید. از آنها به هر شکلی نظرسنجی کنید و بخواهید که به شما بگویند که در حال حاضر چه محتواهایی برای‌شان جذاب‌تر است. یکی از راه‌ها، طراحی فرم‌های نظرخواهی است. از شیوه‌های گوناگون استفاده کنید تا کاربران شما ترغیب شوند و پرسشنامه‌های مد نظر شما را تکمیل نمایند. بعنوان مثال برای آنها کدهای تخفیف در نظر بگیرید. این روش سبب خواهد شد که مخاطبان شما، احساس کنند با ارزش هستند و دغدغه‌هایشان برای شما از اهمیت بالایی برخوردار است. پیشنهاد ما به شما این است که حتما بخشی از سایت خود را برای پاسخ به سوالات متداول اختصاص داده و به مهم‌ترین و پرتکرارترین سوالات جواب دهید.

این مطلب پیشنهاد می شود :  معجزه چگالی کلمات کلیدی در سئو+ فرمول سال 2023

اگر قرار است از خواسته‌های مخاطبان‌تان مطلع شوید و با توجه به خواست آنها به تولید محتوا بپردازید، باید راه ارتباط‌گیری را هم به خوبی بدانید و مسیر را برای تمامی کاربران خود باز بگذارید. تفاوتی ندارد که فردی برونگرا هستید یا درونگرا، ایجاد و حفظ ارتباط با مخاطب، برای شما و موفقیت کسب‌وکارتان، ضروری است و باید به هر نحوی شده، انجامش دهید. باید نکته مهمی را هم اشاره کنیم که برقراری ارتباط با مخاطب سایت کمی سخت‌تر از ایجاد تعامل با مخاطبان شبکه‌های اجتماعی است؛ بنابراین توصیه می‌کنیم حتما از طریق شبکه‌های اجتماعی با کاربران خود ارتباط موثر برقرار کرده و از آنها برای تولید محتوا، ایده‌های جذاب بگیرید.

مهارت نگارش خلاقانه داشته باشید !

اگر به دنبال خلاقیت در تولید محتوا هستید، فراموش نکنید که نگارش خلاقانه یکی از ارکان بسیار مهم برای رسیدن به این هدف است. یک نویسنده خلاق، مخاطب خود را به خوبی می‌شناسد و با توجه به سطح و سلیقه آنها، به خلاقانه‌ترین شکل، متن خود را به نگارش در می‌آورد. انتخاب سوژه جذاب بسیار مهم است اما اینکه بتوانیم آن مطلب را به شکلی خلاقانه پرورش داده و به مخاطب ارائه کنیم هم بسیار حائز اهمیت خواهد بود.

فرض کنید با توجه به تحقیقاتی که شما انجام داده‌اید، متوجه شده‌اید که اکثر مخاطبان سایت شما را رده سنی نوجوان و جوان تشکیل می‌دهند. حالا باید مدل نگارش خود را به شکلی انتخاب کنید که این مخاطبان پرانرژی و احتمالا کم طاقت، خیلی زود به اصل مطلب برسند و نتیجه لازم را بگیرند. چنانچه تمایل دارید که مهارت نگارش خلاقانه خودتان را افزایش دهید، بهتر است به سراغ کلاس‌های تولید محتوا و نویسندگی بروید.

خلاقیت در تولید محتوا از طریق پیدا کردن منبع الهام

اکثر طراحان برتر دنیا با الهام گرفتن از موضوعات گوناگون توانسته‌اند طراحی های کم‌نظیر یا حتی بی‌نظیری انجام دهند. شما هم برای خلاقیت در تولید محتوا، می‌توانید یک منبع الهام برای خود پیدا کرده و با توجه به آن شروع تولید محتوا را آغاز کنید. حتما شما هم بارها شنیده‌اید که ایده تولید فلان اتومبیل یا فلان ساختمان از یک حیوان یا یک درخت، الهام گرفته شده است؛ بنابراین برای تولید محتوا جذاب و خلاقانه، داشتن منابعی که بتوانید از آنها الهام بگیرید، بسیار کمک کننده است.

باید به این نکته اشاره کنیم که پیدا کردن منبع الهام دریچه‌ای برای ایجاد خلاقیت در شما به حساب خواهد آمد. در گام اول تعیین کنید که  چه چیزی باعث تاثیرگذاری و الهام بخشیدن در شما می‌شود. بهتر است خودتان را در موقعیت‌های گوناگون قرار داده و از موسیقی، طبیعت یا حتی یادآوری خاطره‌های مختلف بهره ببرید.

نکته بسیار مهمی هم وجود دارد که باید حتما به آن توجه داشته باشید: حواس پرتی‌های فیزیکی قادر است خلاقیت را از بین ببرد؛ بنابراین محیطی ساکت و آرام برای خود پیدا کرده و بگذارید به تدریج خلاقیت در شما ایجاد گردد. به شما یادآور می‌شویم که اگر از خلاقیت‌های خود به درستی استفاده نکنید، خیلی زود، رکود به سراغ شما خواهد آمد.

معجزه داستان‌سرایی برای خلاقیت در تولید محتوا

یکی از روش‌هایی که در تولید محتوای خلاقانه، غوغا می‌کند، داستان‌سرایی است. داستان‌هایی که اصول و چهارچوب دقیقی داشته باشند، قادرند نکات مهم و کلیدی را به خوبی به مخاطب ارائه داده و اصل مطلب را منتقل کنند. با بهره بردن از داستان‌ها می توانید خلاقیت در تولید محتوا را چند برابر کنید. بی‌تردید داستان‌ها از جذابیت بیشتری نسب به مقاله های طولانی یا آموزشی برخوردار هستند؛ بنابراین اینگونه توجه مخاطبان بیشتر جلب خواهد شد. موقع داستان‌سرایی قادر خواهیم بود که از قوه تخیل خود نهایت استفاده را برده و داستان‌های خلاقانه غیر واقعی اما هیجان‌انگیز آموزشی بنویسیم. حتی برای ایجاد تعامل بیشتر، می‌توانید مخاطبان خود را تشویق کنید که داستان‌های خودشان را برای شما ارسال کنند.

جالب است بدانید داستان‌سرایی، هنری محسوب می‌شود که از گذشته تا امروز در ملت‌های گوناگون از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده است. داستان‌های جذاب، احساسات را برانگیخته کرده و قوه تخیل را به شدت به چالش می‌کشند. داستان‌سرایی پتانسیل‌های بالایی دارد، از جمله: سرگرمی، آموزش، تبادل اطلاعات یا حتی فروش. دلیل مهمی که داستان‌سرایی برای خلاقیت در تولید محتوا اینقدر کاربرد دارد، این است که داستان‌ها، مفاهیم و اطلاعات پیچیده را می‌توانند به صورت خلاصه و ساده بیان کنند. چنانچه احساس کرده‌اید که تولید محتوا سایت شما به سمتی رفته که تکراری و خسته کننده شده است، بشدت به شما توصیه می‌کنیم که از داستان‌سرایی برای تولید محتوا خلاق سایت خود بهره ببرید.

این مطلب پیشنهاد می شود :  تکنیک های تقویت فن بیان در بازاریابی

مطالب تکراری، دشمن خلاقیت در تولید محتوا

همواره در دوره‌های آموزش تولید محتوا به این نکته تاکید می‌شود: یکی از خطوط قرمز که هیچ وقت نباید از آن عبور کنیم، عدم استفاده از مطالب تکراری است. شاید به جرات بتوان گفت که نقطه اوج خلاقیت در تولید محتوا، جایی است که همه مطالب ما، کاملا منحصر به فرد و بدون هیچ گونه کپی برداری، تولید شده باشد. بهتر است به سراغ موضوعاتی برویم که رقبا به ندرت از آنها صحبت کرده یا اصلا به سراغ آنها نرفته‌اند. بی‌تردید اگر محتوایی تولید کنید که تکراری بوده و هیچ خبری از خلاقیت در آن نباشد، متاسفانه پروژه تولید محتوا خلاق، شکست خورده است. یک مدیر محتوا موفق باید همواره مراقب باشد که خلاقیت در تولید محتوا نسبت به سایر موارد باید در اولویت قرار داشته باشد. در اکثر اوقات محتواهایی که بسیار همه‌گیر (محتوای ویروسی) می‌شوند، از این قاعده پیروی می‌کنند.

نکته بسیار مهم دیگری هم که باید مورد توجه شما قرار بگیرد این است: استفاده از مطالب تکرای علاوه بر کاهش مخاطب، باعث افت رتبه سایت شما در گوگل شده و از لحاظ سئو محتوا، بسیار آسیب خواهید دید.

خلاقیت در تولید محتوا از ایده تا اجرا

کاربردی‌ترین چک لیست برای خلاقیت در تولید محتوا

حالا که با اصول اولیه تولید محتوای خلاقانه آشنا شدید، وقت آن رسیده است که با داشتن یک چک لیست، مسیر پیش روی خودتان را روشن‌تر کنید و برای تولید هر محتوای جدید، مواردی که در این بخش اشاره می‌کنیم را مد نظر قرار دهید. ضمن اینکه نکات مطرح شده به ترتیب اولویت بیان شده‌اند:

  1. انتخاب سوژه: اولین مورد برای تولید محتوای جذاب و خلاقانه، یافتن سوژه مناسب است. معمولا وقتی برای یک سایت تولید محتوا انجام می‌دهیم، انتخاب سوژه بر اساس موضوع و حیطه کلی فعالیت آن سایت انجام می‌گیرد اما نمی‌توان گفت که اگر غیر از این شیوه، عمل کنیم، خطا کرده‌ایم. این امکان هم وجود دارد که گاهی اوقات، یک سوژه با موضوع کاملا غیر مرتبط با موضوع فعالیت سایت خود انتخاب کرده و درباره آن مقاله بنویسید. برای یافتن ایده تولید محتوا، راه‌های زیادی وجود دارد. یکی از بهترین ابزارهایی که می‌توانیم به شما پیشنهاد کنیم، گوگل ترند است.
  2. انتخاب نوع محتوا: پس از انتخاب سوژه، نوبت به انتخاب نوع محتوا می‌رسد. بر اساس فاکتورهای گوناگون، محتواها را می‌توان تقسیم‌بندی کرد. به طور کلی محتواها در دسته‌های خبری، آموزشی، تبلیغاتی، مقایسه‌ای، آموزشی و ... دسته‌بندی می‌شوند. توصیه ما به شما این است که همواره به سراغ تولید محتواهایی بروید که چند کالا یا خدمت که رقیب یکدیگر محسوب می‌شوند را با یکدیگر مقایسه می‌کنند. این قبیل محتواها معمولا از بازدید بالایی برخوردار هستند. محتواهای خبری و آموزشی در رتبه‌های بعدی بازدید قرار دارند.
  3. نوشتن عنوان مقاله: یکی از بهترین مکان‌هایی که خلاقیت خودمان را می‌توانیم به رخ بکشیم، انتخاب عنوان جذاب است. یکی از مواردی که نرخ کلیک ما را بشدت افزایش می‌دهد، عنوان مقاله است که در صفحه نتایج گوگل به مخاطب نشان داده خواهد شد. نوشتن عنوان‌های کلیشه‌ای و ساده هیچ کمکی برای جذب مخاطب بیشتر نخواهد کرد. هر چه قدر محتوای شما خلاقانه و جذاب باشد اما عنوان خلاقانه‌ای نداشته باشد، فرایند جذب مخاطب به خوبی اتفاق نخواهد افتاد، انگار که اصلا محتوایی تولید نشده است.
  4. پاراگراف اول: خلاقیت در تولید محتوا را در پاراگراف اول هم حتما باید رعایت کنیم؛ چراکه اولین چیزی که کاربر پس از کلیک روی عنوان مقاله در سایت شما خواهد دید، پاراگراف اول مقاله خواهد بود. توصیه ما به شما این است که در پاراگراف اول به صورت خلاصه مخاطب را در جریان کلیات محتوای تولید شده قرار دهید. به عبارت دیگر، مخاطب، پس از خواندن پاراگراف اول، باید به خوبی بداند که در ادامه قرار است چه محتوایی را مطالعه کند. بهتر است در نوشتن پاراگراف اول باید در عین کلی گویی و پرداختن سریع به محتوای مقاله، یک متن کاملا جذاب بنویسید تا از منصرف شدن مخاطب نسبت به خواندن مقاله تا انتها، جلوگیری نمایید.
  5. لحن محتوا: در گذشته محتواهای موجود، دارای لحن کاملا رسمی و خشک بودند و حس صمیمیت را القا نمی‌کردند. با گذشت زمان و افزایش مخاطبان وب، رفته رفته لفظ‌های رسمی هم حذف شدند، اما هنوز هم شاهد هستیم که در سطح وب، بعضی از وبمستران با همان لحن خشک اقدام به تولید محتوا می‌کنند. تجربه ما نشان می‌دهد که اینگونه لحن‌ها، ممکن است مخاطب را سریعا از خواندن ادامه مقاله منصرف نماید؛ بنابراین پیشنهاد می‌کنیم با لحنی ساده، به تولید محتوا بپردازید و تا جایی که امکان دارد از کلمات خیلی سخت و تخصصی، استفاده نکنید.
  6. کوتاهی متن: محتوای خلاقانه دارای متن‌های کوتاه است. پیشنهاد ما به شما این است که پاراگراف‌های خود را بیشتر از 4 تا 6 جمله ادامه ندهید. پس از هر پاراگراف یک فاصله در متن ایجاد کرده و سراغ پاراگراف بعدی بروید. نیازی نیست برای اینکه مطمئن شوید، مخاطب یک موضوع خاص را درک کرده است، چندین بار راجع به آن موضوع، بصورت آکادمیک، توضیحاتی ارائه دهید. اگر به نتیجه رسیده‌اید که درک یک موضوع دشوار است و در یک پاراگراف بصورت کامل برای مخاطب جا نمی‌افتد، دست از توضیح برداشته و یک مثال ملموس برای مخاطب ارائه نمایید.
  7. استفاده از تصاویر: تصاویر جزو مهم‌ترین نکات برای خلاقانه تولید کردن محتوای شما خواهند بود. یکی از اصلی‌ترین تصاویر، تصویر شاخص است که باید کاملا مرتبط با موضوع انتخاب یا طراحی گردد.
  8. محتوای آماری: تجربه نشان می‌دهد که مخاطبان عاشق محتوای آماری هستند. ضمن اینکه گوگل هم از آمارهای واقعی و درست بسیار استقبال خواهد کرد. از نظر کارشناسان، بهترین نوع ارائه آمار می‌تواند نمودارهای تصویری باشد. اگر توانایی طراحی یا پیدا کردن این نوع تصاویر را ندارید به ساخت آمار های جدولی بپردازید.
  9. محتوای صوتی: پیشنهاد خوبی که می‌توانیم به شما ارائه کنیم این است که خلاصه مقاله خود را با لحنی زیبا و شیوا ضبط کرده و داخل محتوای خودتان قرار دهید. برخی از مخاطبان به هیچ عنوان حوصله خواندن متن( هرچند کوتاه) را ندارند؛ بنابراین گوش کردن به فایل صوتی می‌تواند انتخاب خوبی برای آنها محسوب گردد. توصیه دیگر هم اینکه برای محتوای صوتی خود لینک دانلود قرار ندهید تا مخاطب در سایت شما آن را گوش دهد. این موضوع باعث خواهد شد زمان ماندگاری کاربر در سایت شما بالا رفته و از لحاظ سئو به نغع شما خواهد بود.
  10. محتوای ویدیویی: این نوع از محتوا، غوغا می‌کند. شما می‌توانید ویدیوهایی مرتبط با متن خود را تولید کرده و داخل متن قرار دهید. باز هم توصیه ما به شما این است که از تولید ویدیوهای بلند، پرهیز کرده و لینک دانلود قرار ندهید. همه این موارد باعث ماندگاری بیشتر مخاطب خواهد شد که قطعا به نفع شما است.
  11. محتوای دانلودی: گاهی ممکن است محتوای شما به گونه‌ای باشد که موضوعات کاربردی زیادی داخل خودش جا دهد. بنابراین اگر یک فایل دانلودی به صورت pdf داخل متن قرار دهید و قابلیت دانلود هم برای آن پیش‌بینی کنید، اتفاق بسیار خوب خواهد بود.
  12. جمع بندی مقالات: اصلا پایان مقاله خود را بدون جمع‌بندی رها نکنید. اگر این بخش را به خوبی بنویسید، مخاطب با مطالعه آن، نتیجه‌گیری بسیار خوبی خواهد داشت و در جریان اصل مطلب قرار خواهد گرفت. تیترهای جذاب برای بخش جمع‌بندی بسیار توصیه می‌شود.
این مطلب پیشنهاد می شود :  تیک آبی اینستاگرام را چگونه دریافت کنیم؟

خلاقیت در تولید محتوا از ایده تا اجرا

خلاقیت در تولید محتوا؛ مسیری به سمت موفقیت!

رویای کسب و کار شما با خلاقیت در تولید محتوا، به واقعیت تبدیل خواهد شد. در این مقاله تمام تلاش کردیم تا برای شما توضیح دهیم که باید تولید محتوای خلاق را جدی بگیرید. تمامی سایتهای برتر با تولید محتوای منحصر به فرد و خلاقانه به موفقیت رسیدند، شما هم می‌توانید با نکاتی که در این مقاله از آژانس دیجیتال مارکتینگ منتا به آنها اشاره شد، مهارت خودتان را روز به روز بالاتر ببرید. با تعیین استراتژی درست و تولید محتوای منظم و مداوم می توانید موقعیت بازاریابی اینترنتی خود را ارتقا دهید.  اگر به طور مداوم این کار را انجام داده و مطالب مفیدی داخل سایت خودتان منتشر نمایید، به طور حتم مخاطبان زیادی را جذب خواهید کرد و افزایش درآمد کسب و کار تان حتمی خواهد بود. برای هرگونه تولید محتوا چه متنی و چه تصویری، با کارشناسان ما تماس بگیرید.

   
اشتراک گذاری :

پیشنهاد می کنیم این مقالات را هم بخوانید

2 دیدگاه

به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

مشاوره تلفنی

مشاوره

در صورت نیاز به مشاوره می توانید فرم را تکمیل نمایید و یا با ما در ارتباط باشید.

مشاوره تلفنی

09231012812

در صورت نیاز به مشاوره می‌توانید فرم را تکمیل نمایید و با ما در ارتباط باشید.