تاثیر ارزهای دیجیتال بر دیجیتال مارکتینگ

تاثیر ارزهای دیجیتال بر دیجیتال مارکتینگ

فهرست مطلب (کلیک کنید )

این روزها ارزهای دیجیتال بسیار مورد توجه قرار گرفته‌اند. ارزهای رمزنگاری شده مانند بیت کوین و اتریوم محبوبیت پیدا کرده‌اند و این موضوع ممکن است بر عملکرد شرکت‌ها و فعالیت‌های بازاریابی آن‌ها تأثیر بگذارد. شکی نیست که صنعت دیجیتال مارکتینگ تاثیر زیادی بر کسب و کارهای مختلف، فعال در هر حوزه‌ای و در هر اندازه‌ای دارد و سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال می‌تواند به رشد شرکت‌ها در آینده کمک کند. برای انجام این کار، لازم است که درک درستی از تاثیر ارزهای دیجیتال بر دیجیتال مارکتینگ داشته باشیم. با ما در آژانس دیجیتال مارکتینگ منتا همراه باشید تا بیشتر در این خصوص صحبت کنیم.

ارز دیجیتال چیست؟

ارز دیجیتال چیست؟

ارز دیجیتال یک پول مجازی و رمزگذاری شده است و جعل آن تقریبا غیرممکن می‌باشد. تراکنش‌های انجام شده با این رمزارزها به صورت کد ثبت می‌شوند که در یک دفتر کل باز و توزیع شده به نام فناوری بلاکچین تولید می‌شوند که از یک شبکه غیرمتمرکز استفاده می‌کند (به این معنی که اطلاعات به جای استفاده از یک دستگاه مرکزی واحد، در بین دستگاه‌های متعدد توزیع می‌شود).

هر صاحب بلاکچین یک کپی از سوابق تراکنش‌ها را در قالب یک کد رایانه‌ای در اختیار خواهد داشت که به طور خودکار با هر تراکنش جدید، بلاکچین را ثبت و به روز می‌کند. هر تراکنش به لطف یک بلاکچین، به طور دقیق ثبت شده و برای کاربران ارز دیجیتال قابل مشاهده است. از آنجایی که ارزهای دیجیتال، یا به عبارتی، ارزهای رمزنگاری شده توسط یک نهاد مرکزی صادر نمی‌شوند، تقریباً از دخالت و دستکاری دولت‌ها مصون هستند.

ارزهای دیجیتال و فناوری بلاکچین در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند و کاربردهای آن‌ها روزبه‌روز بیشتر می‌شود. به عنوان مثال، از فناوری بلاکچین نه تنها در مواردی مانند تجارت و امور مالی استفاده می‌شود، بلکه حتی در صنعت بهداشت و درمان و مراقبت‌های پزشکی نیز به عنوان راهی برای ذخیره سازی اطلاعات بیماران مورد استفاده قرار می‌گیرد. در سال‌های آینده، قطعا شاهد استفاده بیشتر از ارزهای دیجیتال در صنعت دیجیتال مارکتینگ خواهیم بود.

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

اجازه دهید قبل از اینکه در مورد تاثیر ارزهای دیجیتال بر دیجیتال مارکتینگ صحبت کنیم، بینیم اصلا دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال چیست. دیجیتال مارکتینگ که به نام بازاریابی آنلاین نیز شناخته می‌شود، تبلیغات و ترویج نام برند است که از طریق دستگاه‌های الکترونیکی انجام می‌شود. احتمالاً همیشه نمونه‌هایی از این نوع بازاریابی را می‌بینید بدون اینکه به آن دقت کنید. به عنوان مثال، پست‌های رسانه های اجتماعی، بازاریابی موتورهای جستجو، سئو و تبلیغات نمایشی همه انواع بازاریابی دیجیتال هستند. می‌توانید با مطالعه مقاله راهنمای جامع آموزش دیجیتال مارکتینگ اطلاعات بیشتری در مورد این شیوه بازاریابی به دست آورید.

در حال حاضر، تبلیغات مدرن دیجیتالی بر دسترسی هر چه بیشتر به مخاطبان، به امید افزایش نرخ تبدیل فروش تمرکز دارد. این استراتژی که به عنوان بازاریابی شاتگان نیز شناخته می‌شود، طبیعتاً هیچ تبعیضی بین مخاطبان قائل نمی‌شود. شاید دلیل این امر این باشد که مخاطبان مورد نظر بسیار زیاد هستند یا به دلیل این واقعیت باشد که اصلاً جمعیت هدفی وجود ندارد.

بازاریاب‌های دیجیتال، برای تعیین بازار هدف محصول خود، آمارهایی در مورد عادات خرید مشتریان و شیوه‌های جستجوی آن‌ها در فضای آنلاین جمع‌آوری می‌کنند. اما بدون انجام نظرسنجی، برای کسب و کارها دشوار است که بدانند تبلیغات آن‌ها موفق بوده است یا خیر.

تاثیر ارزهای دیجیتال بر دیجیتال مارکتینگ

تاثیر ارزهای دیجیتال بر دیجیتال مارکتینگ

با همه این اوصاف، تاثیر ارزهای دیجیتال بر دیجیتال مارکتینگ به چه صورت خواهد بود؟ تأثیر ارزهای دیجیتال بر چشم انداز بازاریابی دیجیتال بسیار زیاد است. برای درک این موضوع، باید به سناریوی دیجیتال مارکتینگ و ارزهای دیجیتال موجود نگاه کنیم. احتمالاً متوجه تبلیغات کوتاهی شده‌اید که در وسط ویدیوهایی که در حال تماشای آن‌ها در رسانه های اجتماعی یا یوتیوب هستید نمایش داده می‌شوند.

این مطلب پیشنهاد می شود :  0 تا 100 استراتژی دیجیتال مارکتینگ و نحوه تدوین آن

شالوده دیجیتال مارکتینگ و تبلیغات دیجیتالی امروزی از 4 عنصر اصلی تشکیل می‌شود: مشتری یا مصرف کننده، تولیدکننده محتوا، تیم تبلیغاتی، و هر پلتفرمی که تبلیغ را میزبانی می‌کند؛ این میزبان می‌تواند گوگل، یوتیوب، توییتر و هر پلتفرم دیگری باشد. یک تبلیغ‌کننده باید مبلغ مشخصی را به عنوان کمیسیون به ناشر (یعنی شخصی که ویدیو را آپلود می‌کند) بپردازد. با این حال، فضای تبلیغاتی توسط پلتفرم به تبلیغ‌کننده داده می‌شود و تبلیغ‌کننده باید به پلتفرم پول پرداخت کند. در نتیجه، بیشتر سود تبلیغات به پلتفرم میزبان می‌رسد. بازاریابی مبتنی بر ارزهای دیجیتال نیاز به پلتفرم‌های میزبان را از بین می‌برد و واسطه‌ها را حذف می‌کند.

وقتی تمام داده‌های موجود در دسترس بازاریاب‌های دیجیتال قرار می‌گیرد، آن‌ها می‌توانند تصمیم‌های بهتری در مورد ایجاد و بهینه‌سازی کمپین‌های تبلیغاتی بر اساس داده‌های مصرف‌کنندگان اتخاذ کنند. این اطلاعات به بازاریاب‌های دیجیتال امکان می‌دهد تا هر کسی را به مشتری تبدیل کنند.

از سوی دیگر، فناوری بلاکچین در ارزهای دیجیتال، کنترل بیشتری به مصرف‌کنندگان می‌دهد و مجموعه مشتریان را محدود می‌کند. به عنوان مثال، اگر یک تبلیغ اینستاگرامی هدفمند ایجاد کنید، با این هدف که به 100 میلیون نفر برسد و سه درصد از مخاطبان آن را به مشتری تبدیل کند، سه میلیون مشتری خواهید داشت. اگر مجموعه مخاطبان هدف به طور ناگهانی 30 درصد کاهش یابد، آنگاه شما تنها به 30 میلیون نفر دسترسی خواید داشت که 900000 نفر از آن‌ها به مشتری تبدیل می‌شوند و این رقم کاهش شدیدی محسوب می‌شود.

علاوه بر این، بلاکچین بر جنبه‌های مختلف یک کسب و کار، از جمله بخش بازاریابی، تاثیرگذار است. ممکن است برای تحقق اهداف بازاریابی، مانند پیشگیری از تقلب و شناخت برند از بلاکچین استفاده شود. بلاکچین می‌تواند مهم‌ترین خواسته مشتریان، یعنی شفافیت و ایمنی داده‌ها را برآورده کند. همه این متغیرها تأثیر قابل توجهی بر بازاریابی دیجیتال دارند و مهم‌ترین دستاورد آن، دسترسی به داده‌های خصوصی کاربران است.

نقش فناوری بلاکچین در بازاریابی دیجیتال

مزیت اصلی نظارت بر برنامه‌ها و اپلیکیشن‌ها برای بازاریاب‌های دیجیتال این است که به آن‌ها این امکان را می‌دهد تا حجم زیادی از داده ها را در مورد ترجیحات و تصمیمات مصرف کنندگان جمع آوری کنند. فناوری بلاکچین، همچنین، توانایی تطبیق تجربه کاربری با نیازهای خاص کاربران را فراهم می‌کند. کاربر می‌تواند نوع محتوا و تبلیغاتی را که می‌خواهد با استفاده از فناوری بلاکچین ببیند، انتخاب کند.

تبلیغ‌کنندگان به‌جای پرداخت به پلتفرم‌های مختلف می‌توانند تبلیغات خود را روی یک بلاک‌چین قرار دهند. از آن نقطه به بعد، تبلیغات آن‌ها در دسترس کاربران بلاک چین قرار خواهد گرفت. با افزایش محبوبیت رمز ارزها، تاثیر ارزهای دیجیتال بر دیجیتال مارکتینگ اجتناب ناپذیر است، اما بازاریاب‌ها ابتدا باید مزایا و معایب تبلیغات مبتنی بر ارزهای دیجیتال را درک کنند.

تیم‌های بازاریابی دیجیتال باید راه‌هایی برای دور زدن محدودیت‌های بلاکچین در جمع‌آوری داده‌ها پیدا کنند. به جای جمع‌آوری اطلاعات از کاربران در سایت خود برای تعیین جمعیت هدف، کسب و کارها باید از سایت‌ها و پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی برای ایجاد علاقه به محصولات و خدمات خود استفاده کنند. تبلیغات، به اشتراک گذاری لینک و بحث در انجمن‌های آنلاین جایگزین استراتژی بازاریابی فعلی خواهد شد.

تبلیغات بنری و نمایشی از این جهت مفید هستند که آگاهی را در مورد محصولات و خدمات موجود افزایش می‌دهند و در عین حال به نفع پلتفرم، ناشر و مصرف‌کننده هستند. اما وقتی محصولاتی را که ما به آن علاقه‌ای نداریم به طور مکرر در حین تماشای یک ویدیوی جذاب ظاهر می‌شوند، می‌توانند آزاردهنده باشند. راه حل؟ بازاریابی دیجیتال با طعم ارزهای دیجیتال!

بازاریابی دیجیتال با ارزهای دیجیتال

بازاریابی دیجیتال با ارزهای دیجیتال

همان طور که گفتیم، کاربران بلاکچین این فرصت را دارند که انتخاب کنند چه تبلیغاتی را ببینند. با درگیر شدن کاربران با این تبلیغات، آن‌ها در ازای تماشای تبلیغ توکن‌های رمزنگاری دریافت می‌کنند. این امر آن‌ها را تشویق می‌کند تا تبلیغات بیشتری را نگاه کنند. همچنین، کاربران بلاکچین، زمانی که اطلاعات شخصی خود را به تبلیغ‌کنندگان ارائه می‌کنند، با ارزهای دیجیتال پاداش دریافت می‌کنند.

این مطلب پیشنهاد می شود :  نحوه ایجاد آگاهی از برند با تبلیغات PPC

بازاریابی دیجیتال مبتنی بر رمزارز به کاربران و همه افراد این فرصت را می‌دهد که تجربه بازاریابی دیجیتال خود را مدیریت کنند. در این شیوه بازاریابی، نه تنها به افراد در ازای اطلاعاتی که می‌دهند پاداش‌های پولی داده می‌شود، بلکه در نوع اطلاعاتی که ارائه می‌دهند نیز سهم بیشتری خواهند داشت.

گنجاندن ارزهای دیجیتال در بازاریابی دیجیتال شیوه‌های بازاریابی را دگرگون کرده است. به عنوان مثال توکن BAT (که بر پایه اتریوم است) می‌تواند برای کسب درآمد از توجه کاربران مورد استفاده قرار بگیرد و برخی از هزینه‌های غیر ضروری شبکه‌های تبلیغاتی را حذف کند. با استفاده از BAT همه طرفین پاداش می‌گیرند؛ آگهی‌دهنده سود می‌برد، ناشر کمیسیون منصفانه‌ای می‌گیرد و شمای کاربر، بابت تماشای تبلیغات مقداری رمز ارز دریافت می‌کنید.

اما بازاریابی مبتنی بر ارزهای دیجیتال چگونه کار می‌کند؟

فرآیند

بازاریاب‌ها اولین گام در این فرآیند هستند. BAT برای خرید، در دسترس تبلیغ کننده قرار می‌گیرد. کاربران BAT این امکان را دارند که هر تبلیغی را که می‌خواهند ببینند و در ازای تماشای تبلیغات BAT دریافت می‌کنند. این جریان به نفع تبلیغ کننده نیز می‌باشد زیرا آن‌ها در مورد اینکه آیا عموم کاربران محصولات تبلیغاتی آن‌ها را دوست دارند یا نه نوعی بازخورد دریافت می‌کنند.

کاربران نیز ممکن است با انتخاب تبلیغاتی که می‌خواهند ببینند، درباره برند و موارد مورد علاقه خود اطلاعات بیشتری به دست می‌آورند. در نتیجه، درصدی از BAT که توسط تبلیغ‌کنندگان برای خرید فضای تبلیغاتی استفاده می‌شود، به مصرف‌کنندگان پاداش داده می‌شود. ناشر طرف نهایی درگیر در این فرآیند است.

از آنجایی که ناشر هم توسط تبلیغ کننده و هم کاربر پرداختی دریافت می‌کند، باز هم بیشترین منفعت را خواهد برد. با دریافت هزینه BAT از کاربران در ازای محتوای ممتاز و به اشتراک گذاری این محتواها، آن‌ها می‌توانند به راحتی خدمات بهتری ارائه کنند.

البته رمز ارزها و شیوه‌های دیگری نیز وجود دارند که ناشر و پلتفرم میزبان را کمرنگ‌تر یا به کلی حذف می‌کنند. مثلا شیوه ایردراپ (airdrop) به نوعی یک عرضه اولیه رمز ارز است که برخی شرکت‌ها، برای ترویج بیشتر توکن‌های خود، از آن استفاده می‌کنند. در این روش کاربران در ازای انجام برخی کارهای ساده یا حتی به صورت رایگان ارزهای دیجیتال نوظهور و ناشناخته را دریافت می‌کنند. این کار صرفا برای ایجاد آگاهی از برند و ارزش دادن به توکن‌های مخصوص آن برند انجام می‌شود.

مزایا و معایب بازاریابی دیجیتال مبتنی بر رمز ارز

مانند هر استراتژی بازاریابی، تبلیغات مبتنی بر ارزهای دیجیتال نیز مزایا و معایب خاص خود را دارد. برای بازاریاب‌های دیجیتال مهم است که قبل از پذیرش بلاک چین به این موارد توجه جدی داشته باشند.

مزایا

  • نرخ تبدیل فروش بالاتر: وقتی مردم ترجیح می‌دهند تبلیغات شما را ببینند، باعث می‌شود که نرخ تبدیل بالاتری نسبت به زمانی داشته باشید که طرف‌های بی‌علاقه چاره‌ای جز شرکت در تبلیغات شما ندارند.
  • هزینه تبلیغات کمتر: بازاریابی دیجیتال مبتنی بر بلاکچین از شر واسطه‌ها خلاص می‌شود، به این معنی که تبلیغ کنندگان مجبور نخواهند بود برای میزبانی تبلیغات خود به پلتفرم‌ها پول پرداخت کنند. این باعث کاهش هزینه‌ها می‌شود.
  • تراکنش‌های سریع و بدون واسطه بین مشتریان و کسب و کارها: حذف پلتفرم میزبان از معادله می‌تواند به این معنی باشد که تراکنش‌های مستقیم بین مشاغل و پایگاه مشتری آن‌ها آسان‌تر انجام شود.
  • تاکید بیشتر بر حفاظت از داده های مصرف کننده: به دلیل ماهیت ناشناس و غیرمتمرکز آن، بلاکچین بسیار امن محسوب می‌شود. این بدان معنی است که مصرف‌کنندگان با دانستن اینکه داده‌های آن‌ها بهتر محافظت می‌شود، آسودگی خاطر بیشتری خواهند داشت.
  • دریافت بازخوردهای بیشتر به واسطه طرح‌های پاداش: با توجه به اینکه مشتریان برای ارسال داده‌ها و تعامل با تبلیغات پاداش دریافت می‌کنند، منطقی است که فرض کنیم شرکت‌ها شاهد افزایش بازخورد از سوی مصرف‌کنندگان خواهند بود.

معایب

  • تبلیغ‌کنندگان نمی‌توانند اطلاعات زیادی از مصرف‌کنندگان جمع‌آوری کنند. در حالی که تاکید بیشتر بر حفظ حریم خصوصی داده‌ها از نظر مصرف‌کنندگان خوب است، اما جمع آوری اطلاعات مربوط به مشتریان، برای تیم‌های تبلیغاتی بسیار دشوارتر می‌شود.
  • ممکن است برخی شرکت‌ها در یافتن جمعیت هدف خود از طریق بلاکچین با مشکل مواجه شوند.
  • در دنیای دیجیتال مارکتینگ تبلیغات باید جذاب‌تر و جذاب‌تر شوند. بازاریاب‌های دیجیتال، برای اینکه بیشترین شانس را برای جلب توجه کاربران بلاکچین داشته باشند، باید سخت تلاش کنند تا تبلیغات خود را فریبنده و چشم نواز کنند.

راهکارهای موجود

برای اینکه بازاریاب‌ها بتوانند از تاثیر ارزهای دیجیتال بر دیجیتال مارکتینگ سود ببرند، ابتدا باید راهکاری برای مقابله با چالش‌هایی که در بالا ذکر شد پیدا کنند. صنعت بازاریابی، به خصوص بازاریابی دیجیتال، همواره در حال تحول و تغییر است. در گذشته نیز، هر زمان که روش‌های تبلیغاتی جدیدی به وجود آمدند، بازاریاب‌ها همیشه مجبور بودند راه‌هایی برای هدایت آن‌ها بیابند. تاثیر ارزهای دیجیتال بر دیجیتال مارکتینگ نیز از این قاعده مستثنی نیست.

این مطلب پیشنهاد می شود :  تکنیک های تولید محتوا در یوتیوب در سال 2023

برخی اقداماتی که بازاریاب‌های دیجیتال می‌توانند برای حل مشکلات بازاریابی مبتنی بر رمزارز انجام دهند از این قرار هستند:

  • استفاده از توکن‌های تبلیغاتی خاص روی پلتفرم‌های مورد علاقه خود.
  • استفاده از رویدادها و محتواهای تبلیغاتی برای جذب مشتریان بالقوه به بلاکچین‌های خاص.
  • الزامی کردن ثبت کیف پول های ارزهای دیجیتال خاص برای کاربران بلاکچین (تا بتوانند توکن‌های تبلیغاتی را ذخیره کنند).
  • پر کردن فرم‌های HYC (مشتری خود را بشناسید) توسط کاربران، قبل از استفاده از پلتفرم‌های خاص یا دریافت توکن (فرآیندهای KYC امکان جمع‌آوری داده‌ها را در مورد عادت‌ها و درآمد مصرف‌کنندگان فراهم می‌کند).
ارزهای دیجیتال، آینده صنعت بازاریابی

ارزهای دیجیتال، آینده صنعت بازاریابی

بیت کوین، لایت کوین، اتریوم و سایر ارزهای دیجیتال به طور پیوسته در حال تسخیر جهان هستند. کسب و کارها ترجیح می‌دهند به جای رویه‌های سنتی بانکداری مالی، تراکنش‌های خود را با استفاده از این ارزها انجام دهند. این ارزها بر اساس فناوری بلاکچین ساخته شده‌اند و از شبکه‌های غیرمتمرکز استفاده می‌کنند.

تبلیغات مبتنی بر بلاکچین و وجود رمز ارزها نشان دهنده فرصت‌های هیجان‌انگیز و جدیدی هستند که بازاریاب‌ها می‌توانند از آن استفاده کنند. نباید فراموش کرد که تاثیر ارزهای دیجیتال بر دیجیتال مارکتینگ با چالش‌هایی نیز همراه است. اما این مشکلات قابل حل هستند.

در واقع، زمانی که تبلیغ‌کنندگان با چالش‌های تجارت الکترونیک و خرید آنلاین مصرف‌کنندگان روبرو شدند، بر آن‌ها غلبه کردند. بازاریابی دیجیتال مبتنی بر رمزارز به مصرف‌کنندگان این امکان را می‌دهد تا کنترل بیشتری بر نحوه تعاملات خود با کسب و کارها و برندها داشته باشند به آن‌ها حق انتخاب بیشتری می‌دهد. همین موضوع نوآوری و رقابت را تقویت می‌کند و به کسب‌وکارهایی که سخت تلاش می‌کنند تا کمپین‌های تبلیغاتی قانع‌کننده را روی بلاکچین پیاده سازی کنند، پاداش بیشتری می‌دهد.

به طور کلی، آینده بازاریابی دیجیتال در ترکیب با ارزهای دیجیتال روشن به نظر می‌رسد و ارتباط مفیدی را بین کسب درآمد از دیجیتال مارکتینگ و دنیای این نوع از ارزها، می‌توان متصور بود. اما عوامل اجتماعی-اقتصادی خاصی وجود دارد که باید آن‌ها را در نظر بگیریم. راه رسیدن به آینده صنعت بازاریابی، طولانی و پر پیچ و خم است و برای رسیدن به آن تلاش زیادی لازم است. در حال حاضر، فقط برخی شرکت‌ها استفاده از ارزهای دیجیتال را در کمپین‌های بازاریابی خود جدی گرفته‌اند. اما باید منتظر باشیم که به زودی، حتی کسب و کارهای کوچک نیز به این شیوه بازاریابی روی آورند.

منبع: https://www.flyingvgroup.com/ - https://www.coinspeaker.com/

اشتراک گذاری :

مشاوره تلفنی

مشاوره

در صورت نیاز به مشاوره می توانید فرم را تکمیل نمایید و یا با ما در ارتباط باشید.

مشاوره تلفنی

09231012812

در صورت نیاز به مشاوره می‌توانید فرم را تکمیل نمایید و با ما در ارتباط باشید.