ساخت فیلم صنعتی در سال 2023 چه قواعدی دارد؟

ساخت فیلم صنعتی

فهرست مطلب (کلیک کنید )

در این مقاله از آژانس دیجیتال مارکتینگ منتا، قصد داریم تمام جانب ساخت فیلم صنعتی را بررسی کنیم. چنانچه تا پایان این مطلب با ما همراه باشید پاسخ سوالات مهمی از قبیل: ساخت تیزر تبلیغاتی چه تفاوتی با ساخت فیلم صنعتی دارد، مراحل ساخت فیلم صنعتی کدام است و ... برای شما ارائه خواهد شد؛ بنابراین تا پایان با ما همراه باشید.

منظور از فیلم صنعتی چیست؟

منظور از فیلم صنعتی چیست؟

همانطور که از نام آن مشخص است، شاخه‌ای از فیلم‌ها هستند که حاوی اطلاعاتی درباره بخشی از یک صنعت مشخص، تبلیغ محصول، تولید محصول، عملکرد کارخانه و ... می‌باشند. حتما شما هم با این موضوع برخورد داشته‌اید که در برخی مواقع با مشاهده یک محصول؛ در جریان فرآیند تولید، سختی‌ها و مشقت‌هایی که بر سر راه وجود دارند، قرار نگرفته‌اید. در این مواقع فیلم صنعتی با نمایش مراحل تولید، موانع، مواد اولیه محصول، خطوط تولید و ... شما را بعنوان مخاطب آگاه می‌سازد. در واقع اگر شما هزینه ساخت فیلم صنعتی را تقبل کنید در عوض آگاهی از برند برای مخاطبان هدف شما رخ داده  و آنها ارتباط نزدیک‌تری با کسب و کار شما پیدا خواهند کرد.

نکات کلیدی برای ساخت فیلم صنعتی

حالا که با مفهوم فیلم صنعتی آشنا شدید باید بدانید که رعایت چه نکاتی هنگام نوشتن سناریو فیلم صنعتی، بسیار مهم است. فیلم صنعتی باید در راستای معرفی یک کسب‌وکار طراحی گردد. نکات مهمی که باید به آن توجه شود این است که نه‌تنها جزئیات حائز اهمیت را باید به نمایش بگذارید؛ بلکه باید عظمت کسب‌وکار را هم به تصویر بکشید. در واقع باید ساخت فیلم صنعتی به سمتی برود که مخاطب هر چه بیشتر با عظمت بیزینس ما آشنا شود. معمولا کارخانه‌ها یا بنادر بزرگ و پراهمیت به سراغ ساخت فیلم‌های صنعتی می‌روند؛ بنابراین تصاویر هوایی می‌تواند گستردگی و بزرگی آنها را بهتر منتقل کرده و مخاطب را اصطلاحا میخکوب کند.

تفاوت ساخت فیلم صنعتی و ساخت تیزر تبلیغاتی

شاید در ابتدا، فکر کنیم که تفاوت زیادی بین فیلم صنعتی و تیزر تبلیغاتی وجود ندارد؛ اما در این قسمت از مقاله می‌خواهیم جزئیاتی را بازگو کنیم که شما متوجه تفاوت این دو خواهید شد. برخی از مهم‌ترین تفاوت‌های تیزر تبلیغاتی و فیلم صنعتی عبارتند از:

  • زمان‌بندی: در تیزرهای تبلیغاتی باید سناریو تیزر تبلیغاتی را طوری طراحی کرد که محتوای تیزر در کوتاه‌ترین زمان، ارائه شده و سریعاً به پایان برسد یعنی مدت زمان تیزر تبلیغاتی، همواره یکی از دغدغه‌های سازنده‌ها خواهد بود؛ اما در ساخت فیلم صنعتی این‌گونه نیست و در این نوع محتواها باید تمام جزئیات را به مخاطب انتقال دهید و زمان در اولویت بعدی قرار می‌گیرد.
  • داستان: یکی از تفاوت‌های تیزر تبلیغاتی و فیلم صنعتی، روند داستان در آنها است. به‌عنوان‌مثال روند داستان در تیزرهای تبلیغاتی بیشتر بر رو جا انداختن محصول یا خدماتی در ذهن مخاطب است و سعی دارد احساس خوش‌آیندی در مخاطب ایجاد کند. اما در فیلم‌های صنعتی قرار است توانایی و پتانسیل‌ها را به بهترین شکل ممکن به نمایش بگذاریم. به‌صورت کلی برای ساخت فیلم صنعتی حتماً نیاز به روایت داستان پیچیده‌ای نیست.
  • قواعد: ساخت تیزر تبلیغاتی نیاز به رعایت یک سری قواعد دارد تا بتواند در آن زمان محدود نکته‌هایی را در ذهن مخاطب بکارد که این قواعد در ساخت فیلم صنعتی الزامی نیست. تنها چیزی که باید در فیلم صنعتی رعایت شود جذابیت فیلم، استفاده از تصاویر و اصوات باکیفیت و ریتم بالا است تا مخاطب را با خود همراه کند.
  • هدف: هدف فیلم صنعتی در بازار بسیار مشخص است. کسی که به دنبال فیلم‌های صنعتی می‌رود به ‌احتمال زیاد مخاطبان هدف او عام جامعه نیست پس رویکرد فیلم باید کاملاً رسمی و در حد امکان ماشینی باشد. اما در تیزر تبلیغاتی قضیه کاملاً متفاوت است و قرار است مخاطبان هدف این نوع محتوا، مخاطب عام باشد پس باید طوری به آن پرداخت تا مخاطب با آن همزاد پنداری کرده و برای او دلنشین باشد.
این مطلب پیشنهاد می شود :  مدیریت لهجه در گویندگی + بدون لهجه گویندگی کردن!

هزینه ساخت فیلم صنعتی

مراحل ساخت فیلم صنعتی کدام است؟

مراحل ساخت فیلم صنعتی هم دقیقاً همانند مراحل ساخت دیگر فیلم‌ها بوده و متشکل از سه مرحله کلی یعنی پیش‌تولید، تولید و پس‌تولید است. هرکدام از این مراحل بخش‌های مهمی دارد که باید بسیار دقیق به آن‌ها پرداخت. ازآنجایی‌که اگر بخواهیم به تمام این موارد در قالب یک مقاله بپردازیم از حوصله خارج خواهد شد، به همین اشاره اکتفا می‌کنیم و در مطالب جداگانه و مفصل به هر یک خواهیم پرداخت. اگر بخواهیم به سراغ موضوع اصلی این بخش یعنی مراحل ساخت فیلم صنعتی برویم باید بگوییم که برای ساخت فیلم صنعتی مهم‌ترین قدم بازدید از لوکیشن و تحقیق راجع‌به کسب‌و‌کار است. این مرحله به شما کمک می‌کند تا به جزئیات اشراف کامل پیدا کرده و بهترین تصمیمات را برای تولید یک فیلم صنعتی باکیفیت بگیرید.

  1. تشکیل اتاق فکر: در این مرحله معمولاً متخصصین در کنار یکدیگر جمع می‌شوند و برای به‌دست‌آوردن یک روایت با یکدیگر همکاری کرده و طوفان فکری به راه می‌اندازند.
  2. ایده‌پردازی: بعد از طوفان فکری نوبت به ایده‌پردازی یا بهتر بگوییم انتخاب بهترین ایده برای ادامه کار است. اینجاست که کارشناسان و متخصصین باتوجه‌به تحقیقات و تجربیاتشان ایده مناسب را انتخاب می‌کنند. جالب است بدانید هم برای ایده تیزر تبلیغاتی می‌توان از این روش استفاده کرد و هم هم برای ایده فیلم صنعتی کاملا راهگشا خواهد بود.
  3. فیلمنامه و سناریو: بعد از تصویب ایده، حالا نوبت خلق داستانی جذاب و تأثیرگذار است تا بتوان با آن فیلمنامه‌ای قدرتمند طراحی کرده و مطابق آن ادامه فیلم صنعتی را پیش برد.
  4. دکوپاژ و استوری بورد: حالا که یک سناریو کامل در اختیار داریم برای درک بهتر آن، پایین آوردن خطاها و کم‌کردن هزینه‌ها نیازمند دکوپاژ هستیم. اگر بخواهیم به زبان عامیانه دکوپاژ را تعریف کنیم یعنی تمام‌ نماهایی را که در ذهن داریم و لازم است استفاده کنیم را می‌نویسیم. بعد از اینکه دکوپاژ انجام شد حالا باید برای درک بهتر نماها تصاویری را خلق کنیم که هنگام تصویربرداری از آن‌ها استفاده کنیم و بهترین خروجی را داشته باشیم(استوری برد)
  5. تصویربرداری: در این مرحله بهتر است با یک تصویربردار حرفه‌ای که اشراف کامل بر نورپردازی و قاب‌بندی دارد همکاری کنیم. در ساخت فیلم صنعتی بیشتر از تصویرهای هوایی برای نمایش کامل فضا استفاده می‌کنند. به شما هم توصیه می‌کنیم در ساخت این نوع فیلم‌ها، تا جایی که ممکن است از تصاویر هوایی استفاده کنید زیرا تجربه نشان داده در فیلم‌های صنعتی، تصاویر هوایی تأثیر بسیار زیادی هم بر روی مخاطب می‌گذارد و هم بر روی کارفرمایان.
  6. جلوه‌های ویژه و جلوه‌های تصویری: برای ساخت فیلم صنعتی که پیش رو دارید اگر پتانسیل استفاده از جلوه‌های ویژه (جلوه‌های میدانی) دارد حتماً این کار را بکنید که در کیفیت کار شما بسیار مؤثر خواهد بود.
  7. تدوین: بعد از تمامی این مراحل حالا نوبت به تدوین می‌رسد. طبق تجربیاتی که ما در گروه دیجیتال مارکتینگ منتا به دست آورده‌ایم تدوین از مهم‌ترین مراحل ساخت فیلم صنعتی و یا هر فیلم دیگری است. یک تدوین بد می‌تواند تمام زحمات شما را به باد داده و برعکس یک تدوین خوب می‌تواند تمام نقص‌های کار را بپوشاند.
  8. صدابرداری، صداگذاری و نریشن: برای ساخت فیلم صنعتی باکیفیت تنها تصاویر خوب و موسیقی کافی نیست بلکه صداهای دیگر هم خیلی به شما کمک می‌کند. بهتر است از صدای محیط برای القای حس واقعی و از صداگذاری درست برای درک بهتر ابزارها و... و از یک نریشین مناسب با صدایی که کاملاً با فیلم شما هماهنگی داشته باشد استفاده کنید تا یک فیلم صنعتی باکیفیت و جذاب را ارائه دهید. این را در نظر داشته باشید که گویندگی فیلم صنعتی و گویندگی تیزر تبلیغاتی، واقعا هنر محسوب شده و هر کسی این توانمندی را ندارد.
این مطلب پیشنهاد می شود :  رمز و راز افزایش فروش در شبکه های اجتماعی

برخی از مهمترین کاربردهای ساخت فیلم صنعتی

در بازار تمامی صاحبان کسب‌وکار برای به‌دست‌آوردن جایگاه مد نظرشان نیاز به دیده‌شدن دارند. بعضی‌ها برای دیده‌شدن توسط عموم مردم اقدام به ساخت فیلم صنعتی می‌کنند. اما کسانی هم هستند که برای دیده‌شدن توسط صاحبان کسب‌وکار یا حتی برای ثبت در رزومه خود، فیلم صنعتی می‌سازند. این کار خوش‌سلیقگی یک مدیر را می‌رساند. یک فیلم صنعتی می‌تواند هم جنبه تبلیغاتی داشته باشد و سودآوری به همراه بیاورد و هم چهره‌ای حرفه‌ای و قابل‌اعتماد را به نمایش بگذارد که لازمه هر کسب‌وکاری است.

قیمت ساخت فیلم صنعتی

ساخت فیلم صنعتی، یک تیز با چند هدف

اگر کسب‌وکار شما گسترده است و نیاز دارید موردتوجه قرار بگیرد و درعین‌حال یک رزومه کاری خوب و حرفه‌ای یا گزارش عملکرد با کیفیتی ارائه بدهید، به شما ساخت فیلم صنعتی را توصیه می‌کنیم و اگر کسب‌وکار شما کوچک یا متوسط است برای جلب اعتماد در میان کارهای تبلیغاتی‌تان حتماً فیلم‌های صنعتی هم داشته باشید تا علاوه بر سودآوری، پیشرفت و گسترش کار شما هم به چشم مخاطبانتان بیاید. فیلم صنعتی یک نوع تبلیغات غیرمستقیم است که تأثیر حداکثری دارد. اگر در این زمینه نیاز به تصمیم‌گیری و مشاوره داشتید تیم گروه دیجیتال مارکتینگ منتا را همراه خود دانسته و حتما با ما تماس بگیرید.

 
اشتراک گذاری :

پیشنهاد می کنیم این مقالات را هم بخوانید

2 دیدگاه

به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

  • I am currently writing a paper that is very related to your content. I read your article and I have some questions. I would like to ask you. Can you answer me? I’ll keep an eye out for your reply. 20bet

  • Reading your article helped me a lot and I agree with you. But I still have some doubts, can you clarify for me? I’ll keep an eye out for your answers.

دیدگاهتان را بنویسید

مشاوره تلفنی

مشاوره

در صورت نیاز به مشاوره می توانید فرم را تکمیل نمایید و یا با ما در ارتباط باشید.

مشاوره تلفنی

09231012812

در صورت نیاز به مشاوره می‌توانید فرم را تکمیل نمایید و با ما در ارتباط باشید.