تفاوت دیجیتال مارکتینگ و تجارت الکترونیک

تفاوت دیجیتال مارکتینگ و تجارت الکترونیک

فهرست مطلب (کلیک کنید )

امروزه دیجیتال مارکتینگ در همه زمینه‌ها و صنایع نفوذ کرده است. با ظهور اینترنت، فرآیندهای کسب و کار به سرعت در حال تکامل هستند و تغییرات زیادی در صنایع مختلف پدید آمده است. از طرف دیگر، وب سایت‌های فروشگاهی یا دقیق‌تر بگوییم، تجارت الکترونیک عادات و رفتارهای مشتریان را نیز تغییر داده است. اگرچه بازاریابی دیجیتال یکی از اجزای مهم تجارت الکترونیک است، اما این دو تعاریف متفاوتی دارند. در این مقاله قصد داریم در مورد تفاوت دیجیتال مارکتینگ و تجارت الکترونیک بیشتر صحبت کرده و مزایای هر کدام را بررسی نماییم. قبل از اینکه به تفاوت دیجیتال مارکتینگ و تجارت الکترونیک بپردازیم و پیوند و وابستگی این دو را بررسی کنیم، اجازه دهید یک تعریف کلی از این دو مقوله ارائه دهیم.

تجارت الکترونیک (e-commerce) چیست؟

تجارت الکترونیک (e-commerce) چیست؟

تا همین چند وقت پیش، مردم برای خرید هر چیزی باید به یک فروشگاه واقعی می‌رفتند، برای پیدا کردن چیزی که می‌خواستند کلی می‌گشتند، بعد در صف‌های طویل پرداخت منتظر می‌ماندند و احتمالا بعد از کلی چانه زنی خرید خود را انجام می‌دادند.

اما با ظهور تجارت الکترونیک همه چیز تغییر کرد. حالا هر کسی می‌تواند بدون ترک محیط امن و آسایش خانه در مورد هر چیزی اول خوب تحقیق کند و بعد آن را به صورت آنلاین بخرد و جلوی منزل تحویل بگیرد. حتی هر از گاهی نیز آفرهای ویژه و تخفیف‌های متنوعی دریافت کند.

تجارت الکترونیک یک صنعت با بازار آنلاین بزرگ و رو به رشد است؛ روشی که نحوه تجارت کسب و کارها و رفتار مصرف کنندگان را تغییر داده است. همانطور که از نام آن پیداست، تجارت الکترونیک یا e-commerce، تجارت را وارد دنیای دیجیتال جدید کرده است. به زبان ساده، در دنیای دیجیتال، تجارت از طریق دستگاه‌های الکترونیکی انجام می‌شود. هر چیزی که از یک وب سایت سفارش می‌دهید یا خریداری می‌کنید، چه از طریق ایمیل، شبکه‌های اجتماعی، سایت‌های فروشگاهی یا هر شکل دیگری از ارتباطات الکترونیکی، همگی در حوزه تجارت الکترونیک قرار می‌گیرند.

تجارت الکترونیک از بسیاری جهات، سریع‌تر، آسان‌تر، لذت‌بخش‌تر و کارآمدتر از خرید سنتی است. البته این به این معنی نیست که تجارت الکترونیک بدون عیب و اشکال است. شما باید منتظر تحویل سفارش بمانید، نمی‌توانید قبل از خرید کالاها را بررسی کنید، روند بازگرداندن کالای خریداری‌شده دشوار است و... اما به طور کلی، وب سایت‌های خرده فروشی و به طور کلی، صنعت تجارت الکترونیک، تجربه بهتری را، به خصوص برای نسل جوان، فراهم می‌کند.

مزایای تجارت الکترونیک

با ورود نسل Z به بازار کار، احتمالا رونق تجارت الکترونیک بیشتر هم می‌شود. تجارت الکتورنیک مزایای زیادی دارد که از آن جمله می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • وب‌سایت‌های خرده فروشی 24 ساعته و 7 روز هفته باز هستند. حتی برخی از آن‌ها پشتیبانی 24/7 به مشتریان ارائه می‌دهند.
  • راه اندازی یک وب سایت تجارت الکترونیک به طور قابل توجهی ارزان‌تر از راه اندازی و اداره یک فروشگاه فیزیکی است. این باعث کاهش هزینه‌های کسب و کار و در نتیجه کاهش قیمت‌ها می‌شود که هم به نفع شرکت‌ها و هم به نفع مصرف کنندگان است.
  • از آنجایی که مصرف کنندگان با سایر وب‌سایت‌های خرده‌فروشی تنها به اندازه چند کلیک فاصله دارند، مقایسه برندها، کالاها و خدماتی که ارائه می‌دهند، قیمت‌ها، کیفیت، دیدگاه‌های سایر مشتریان و غیره بسیار آسان‌تر است.
  • خرید هر آنچه که می‌خواهید، با چند کلیک سریع و آسان انجام می‌شود. دیگر مجبور نیستید تا فروشگاه موردنظر بروید، شلوغی فضا و صف طولانی را تحمل کنید و خرید خود را تا خانه حمل کنید. حذف همه این موارد صرفه جویی در وقت را به همراه دارد.
  • پیدا کردن هر چیزی که می‌خواهید بسیار آسان‌تر است. کافی است در موتورهای جستجو اقلام موردنظر را تایپ کنید. بهترین وب سایت‌های خرده فروشی، بهترین مقالات اطلاعاتی و هر چیزی را که لازم دارید پیدا و دریافت می‌کنید. فاصله جغرافیایی نیز هیچ اهمیتی ندارد. حتی می‌توانید بین المللی سفارش دهید.
این مطلب پیشنهاد می شود :  13 مورد از بهترین ابزارهای تشخیص محتوای کپی

البته این بدان معنا نیست که فروشگاه‌های فیزیکی هیچ مزیتی ندارند. در شیوه‌های خرید سنتی شما می‌توانید قبل از خرید کالا را به صورت فیزیکی بررسی کنید و لازم نیست منتظر ارسال بمانید. ضمن اینکه برخی از مردم واقعاً از تجربه خرید در یک مکان فیزیکی لذت می‌برند. پس این موضوع به نظر و ترجیحات شخصی بستگی دارد. اما در مجموع، بسیاری از افراد تجارت الکترونیک را ترجیح می‌دهند، به همین دلیل است که این صنعت به سرعت در حال رشد است.

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

دیجیتال مارکتینگ، بازاریابی را وارد دنیای الکترونیک کرد، همانطور که تجارت الکترونیک این کار را برای تجارت انجام داد (و اولین موضوع مشترک بین این دو است). دیجیتال مارکتینگ اهداف و مقاصدی مشابه بازاریابی سنتی دارد. اما برای رسیدن به آن اهداف از روش‌های متفاوتی استفاده می‌کند. اگر با استفاده از وب سایت، تبلیغات PPC، ایمیل یا هر شکل دیگر از ارتباطات الکترونیکی بازاریابی می‌کنید، از بازاریابی دیجیتال استفاده می‌کنید.

نمونه هایی از بازاریابی دیجیتال

روش‌های مختلفی که در بازاریابی دیجیتال مورد استفاده قرار می‌گیرند عبارتند از:

  • سئو (SEO): بهینه سازی موتور جستجو یا سئو روشی برای بهینه سازی محتوای وب سایت‌ها است تا کاربران بتوانند موضوعات موردنظر خود را از طریق موتورهای جستجو پیدا کنند. سئو یک روش ارگانیک برای جذل ترافیک است، به این معنی که شما مجبور نیستید برای بازدید از سایت خود هزینه‌ای بپردازید.
  • تبلیغات پرداخت به ازای کلیک (PPC): همانطور که از نام آن پیداست، در روش پرداخت به ازای کلیک شما به موتورهای جستجو پول می‌دهید تا محتوای شما را به کاربران نشان دهند. تا زمانی که پول پرداخت می‌کنید، محتوای شما در صفحه نتایج جستجو (SERP) ظاهر می‌شود.
  • بازاریابی رسانه های اجتماعی (SMM): SMM به تبلیغ کسب و کار شما در کانال‌های رسانه های اجتماعی از جمله فیس بوک، لینکدین، اینستاگرام، توییتر و غیره مربوط می‌شود.
  • ایمیل مارکتینگ (Email Marketing): ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی یکی از قدیمی‌ترین اشکال بازاریابی دیجیتال است. به نظر می‌رسد که در چند سال اخیر این روش بازاریابی کمی از رونق افتاده است. اما همچنان بسیاری از شرکت‌ها با این شیوه بازاریابی کار می‌کنند و هنوز هم بسیار خوب است (با توجه به اینکه می‌توانید بیش از چند کلمه را به صورت منسجم در کنار هم قرار دهید و پیام خود را به مخاطب خود برسانید).
  • همکاری در فروش (Affiliate Marketing): افیلیت مارکتینگ ترویج محصولات و خدمات کسب و کارهای دیگر در پلتفرم خودتان است. در این روش، میزان پرداختی که دریافت می‌کنید متناسب با ترافیکی است که برای تبلیغ‌کننده ارسال می‌کنید. اگر وب سایت شما عملکرد خوبی داشته باشد شیوه افیلیت مارکتینگ خوب کار می‌کند.
این مطلب پیشنهاد می شود :  ریفرال مارکتینگ چیست ؟ راهنمای جامع 2024

این‌ها فقط برخی از شیوه‌های دیجیتال مارکتینگ هستند. شما می‌توانید از بازاریابی دیجیتال هم برای کسب و کارهای سنتی و هم در تجارت الکترونیک استفاده کنید.

مزایای بازاریابی دیجیتال

در مقایسه با بازاریابی سنتی، دیجیتال مارکتینگ مزایای زیادی دارد. از جمله:

  • دیجیتال مارکتینگ هزینه‌های کسب و کارها را کاهش می‌دهد. اگر بدانید که چه کاری می‌خواهید انجام دهید، می‌توانید کارهای زیادی را با منابع مالی بسیار کم به سرانجام برسانید.
  • یکی از چالش‌های بازاریاب‌های سنتی، اندازه گیری میزان موفقیت کمپین‌های تبلیغاتی است. چگونه می‌توان تأثیر یک بیلبورد را اندازه گیری کرد؟ اندازه گیری عملکرد یک وب سایت چطور؟ خب، در دنیای دیجیتال، معیارها و ابزارهای زیادی برای اندازه گیری وجود دارد و در عرض چند دقیقه می‌توانید میزان موفقیت تک تک فعالیت‌های بازاریابی خود را بسنجید و برای بهبود آن‌ها اقدام کنید.
  • با دیجیتال مارکتینگ می‌توانید تبلیغات خود را هدفمند و شخصی سازی کنید. برای مثال، اگر کفش‌های ورزشی می‌فروشید، می‌توانید با رسانه های اجتماعی و بازاریابی محتوا به راحتی افرادی را که به دویدن علاقه‌مند هستند هدف قرار دهید. با این کار، بودجه بازاریابی خود را هدفمند خرج می‌کنید و نتیجه بهتری می‌گیرید.
  • به دلایلی که در بالا گفتیم، نرخ بازگشت سرمایه (ROI) از طریق بازاریابی دیجیتال بالاتر می‌رود.

البته این بدان معنا نیست که بازاریابی دیجیتال بدون عیب و نقص است. هزینه کم دیجیتال مارکتینگ باعث شده تا رقابت در این حوزه شدید باشد. شما باید این کار را بهتر از بقیه انجام دهید (از همین جا می‌توانید آموزش دیجیتال مارکتینگ را شروع کنید). شما باید استراتژی های تجارت الکترونیک بهتری نسبت به رقبای خود داشته باشید و برای موفقیت نیاز به زمان، تلاش و فداکاری دارید.

همچنین، از آنجایی که بازاریابی دیجیتال نسبت به بازاریابی سنتی ارزان‌تر است، مردم به این راحتی به آن اعتماد نمی‌کنند. در نهایت، بازاریابی دیجیتال آسان به نظر می‌رسد اما اصلا اینطور نیست. اگر بازاریابی دیجیتال را دست کم بگیرید ممکن است زمان و پول زیادی را تلف کنید.

تفاوت دیجیتال مارکتینگ و تجارت الکترونیک

تفاوت دیجیتال مارکتینگ و تجارت الکترونیک

بازاریابی دیجیتال و تجارت الکترونیک از ابزارهای بسیار مشابهی استفاده می‌کنند. همین موضوع ممکن است باعث سردرگمی شود. اما تفاوت دیجیتال مارکتینگ و تجارت الکترونیک در نحوه استفاده از این ابزارها است.

به عنوان مثال، وب سایت شما می‌تواند هم ابزاری برای بازاریابی دیجیتال و هم تجارت الکترونیک باشد. همین امر در مورد ایمیل نیز صدق می‌کند. می‌توانید از ایمیل برای بازاریابی یا فروش مستقیم استفاده کنید. حتی می‌توانید از شبکه های اجتماعی برای فروش محصولات خود کمک بگیرید.

پس تفاوت دیجیتال مارکتینگ و تجارت الکترونیک کجاست؟ اینکه نحوه استفاده از این ابزارها بسیار متفاوت است.

فرض کنید یک وب سایت تجارت الکترونیک خیره کننده و از نظر فنی درخشان دارید، یعنی طراحی وب، توسعه Front-end، محتوای باکیفیت و تصاویر عالی، همگی فوق‌العاده هستند. حتی سیستم‌ها و روش‌های مختلفی برای پرداخت دارید. حالا بازاریابی دیجیتال به کجا ختم می‌شود و تجارت الکترونیک از کجا شروع می‌شود؟

این مطلب پیشنهاد می شود :  الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل چیست؟ تاثیر آن بر آینده سئو

جواب ساده است. تجارت الکترونیک فرآیند فروش شماست. همین! و هر کاری که فراتر از فرآیند فروش انجام دهید بازاریابی است. به عبارت دیگر، وقتی من یک جفت کفش ورزشی را از فروشگاه شما سفارش می‌دهم، فرآیند سفارش و تحویل در قالب تجارت الکترونیک انجام می‌شود. با این حال، راهی که من را به وب‌سایت شما می‌رساند و روشی که من را ترغیب می‌کند به برند شما اعتماد کنم، بازاریابی دیجیتال است.

چرا دانستن تفاوت دیجیتال مارکتینگ و تجارت الکترونیک مهم است؟

تجارت الکترونیک و بازاریابی دیجیتال با هم کار می‌کنند تا کسب و کار شما را سر پا نگه دارند. این دو فرآیندهای مکمل همدیگر هستند. بازاریابی دیجیتال توجه مخاطبان را به برند شما جلب می‌کند. تجارت الکترونیک به شما این امکان را می‌دهد که واقعاً بفروشید (مخاطب را به مشتری تبدیل کنید).

دانستن تفاوت دیجیتال مارکتینگ و تجارت الکترونیک مهم است زیرا خوب بودن در یکی لزوماً به معنای خوب بودن در دیگری نیست. شما ممکن است در دیجیتال مارتینگ عالی باشید و تعداد زیادی بازدیدکننده را به وب سایت خود جذب کنید. اما اگر نتوانید کالاهای خود را بفروشید، چه فایده‌ای دارد؟

در عین حال، ممکن است فرآیند فروش تقریباً بی‌عیب و نقصی داشته باشید، اما اگر فقط 3 نفر در ماه از سایت شما بازدید کنند، آیا می‌توانید توقع کسب درآمد آنچنانی داشته باشید؟

ایجاد تعادل بین این دو مقوله مهم است. شما باید به هر دو توجه داشته باشید و دانستن تفاوت دیجیتال مارکتینگ و تجارت الکترونیک شما را قادر می‌سازد تا مشکلات را شناسایی و برای حل آن‌ها اقدام کنید.

تصور کنید همین هفته هزار نفر از سایت شما بازدید می‌کنند ولی هیچ کس چیزی نمی‌خرد. مشکل کجاست؟ دیجیتال مارکتینگ یا تجارت الکترونیک؟ بعد از بررسی‌ها معلوم می‌شود که دکمه پرداخت شما خراب است و هیچکس نمی‌تواند پولی پرداخت کند تا چیزی بخرد. واضح است که این یک مشکل تجارت الکترونیک است؛ مشکلی که باید فوراً رفع شود.

تجارت الکترونیک و بازاریابی دیجیتال همراهان همیشگی

تجارت الکترونیک و بازاریابی دیجیتال همراهان همیشگی

امکان ندارد که یک پلتفرم تجارت الکترونیک در یک بازه زمانی کوتاه به خودی خود و به صورت ارگانیک بتواند رشد چشمگیری داشته باشد. کارشناسان بازاریابی دیجیتال می‌توانند با جلب توجه مخاطبان به کسب و کار شما کمک کنند تا این مخاطبان را به مشتری تبدیل کنید. تجارت الکترونیک و بازاریابی دیجیتال فرآیندهای مرتبط و مکمل هستند. تجارت الکترونیک معمولاً از جایی شروع می‌شود که دیجیتال مارکتینگ به پایان می‌رسد. مهم است که تفاوت بین دیجیتال مارکتینگ و تجارت الکترونیک را درک کنید تا بتوانید منابع خود را به درستی مدیریت کنید و در صورت بروز مشکلات آن را برطرف کنید. در صورت نیاز به هر گونه مشاوره و راهنمایی می‌توانید روی کارشناسان ما در آژانس دیجیتال مارکتینگ منتا حساب کنید.

منبع: https://atanasdzhingarov.com/

اشتراک گذاری :

مشاوره تلفنی

مشاوره

در صورت نیاز به مشاوره می توانید فرم را تکمیل نمایید و یا با ما در ارتباط باشید.

مشاوره تلفنی

09231012812

در صورت نیاز به مشاوره می‌توانید فرم را تکمیل نمایید و با ما در ارتباط باشید.